Irodai szolgáltatás | Karrier | Mentálhigiénés tanácsadás | Szállító szolgált | Tanulmányok segítése | Gyógytorna | Készségfejlesztő hangterápia | Tanulás tanulása
Célja:
A programban részt vevő egyetemi hallgatók képességeinek erősítse, a figyelem fenntartásának növelése, a tanulási nehézségek csökkentése, ezáltal a tanulmányok megkönnyítése.
Az AIT/FST javasolt azoknak, akiknek:
Figyelem zavara, tanulási problémája van (diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia)
Autista vagy Down szindrómás
Beszédészlelési, beszédértési zavara van
Szóbeli utasításokat nehezen követi, azokra megkésve reagál
Nehezen fejezi ki magát, beszéde nyelvtanilag helytelen
Nehezen érthető a beszéde, az artikulációs problémák hosszan tartó logopédiai kezelés után sem javulnak
Nehezen tanul
Olvasása, helyesírása lassan fejlődik
Gyakran van középfülgyulladása, mely nehezíti a beszédészlelést
Megkésett a beszédfejlődése
A legkisebb zaj eltereli a figyelmét
A hétköznapi zajok zavarják, megriad, fülét befogja
Mozgásában ügyetlen, nehezen tartja meg az egyensúlyát
Fokozott szenzoros érzékenysége van (egyensúly, bőrérzékenység, egyoldalú táplálkozás)
Viselkedését nehezen szabályozza fáradásnál, zajos környezetben, tömegben
Hatásai:
A tanulási nehézségek csökkennek - Javuló kommunikáció - Csökken a szétszórtság, nő a koncentrált figyelem ideje - Javuló szociális készségek, - A hallási felfogóképesség fokozódása
Módszertana:
Dr. Guy Bérard által alkalmazott eljárás a hallásképesség javítására törekszik. A fül az a szerv, amely a külvilágból érkező hanginformációt megkapja és ezt transzformációra, az agyba továbbítja. Minél pontosabban és differenciáltabban dolgozik, annál tisztábban és világosabban tudja az agy az információkat egyesíteni, elraktározni, besorolni, hozzá és alárendelni, vagyis az érintett személy számára érthetővé tenni. Mivel a kommunikáció nagyrészt szóbeli közlésen keresztül megy végbe és ehhez a hallószervre illetékes csatolási helyként van szüksége. A fül az élet minden területén fontos, főleg azokon a területeken ahol döntően a verbális kommunikációt használjuk. Az eljárás része az AIT (Auditív Integrációs Tréning) ami egyfajta „modulált” zenét jelent. Az eljárás lényeges egykori eszköze a Dr. Bérard által kifejlesztett audiokinetron készülékkel végzett munka. Ez mára már továbbfejlesztésre került és a modulált zenét egy tableten levő programmal és egy sepciális fejhallgatóval lehet hallgatni.
Dr.Berard szerint az emberi viselkedést nagymértékben meghatározza az adott egyén hallása, és szinte állandó párhuzam figyelhető meg a külvilág hangjainak érzékelése, és az ezzel kapcsolatos egyéni reakciók között, így a hallás minősége sok esetben meghatározó a tanulási problémák esetében.
Az eredményesség mérhetővé tétele miatt a program kezdetén, közepén és végén minden résztvevőnek egy hallásállapot vizsgálaton kell átesnie. A program során a két agyfélteke harmonizációját erősítjük. Az egyéni képességek, adottságok előzetes felmérését követően az egész személyiség koncentráltabbá válását céloztuk meg. A hallásképesség fejlesztése közvetlen javulást mutat gyerekeknél, fiataloknál, egyetemi hallgatóknál az iskolai teljesítményben. Mindenek előtt nagyobb kedvvel tanulnak, mivel jobban és differenciáltabban hallanak, képesek jól koncentrálni, erősebb odafigyelő- készséggel bírnak, és ezáltal több örömet, érdeklődést nyernek. A hosszú évek alatt szerzett tapasztalat igazolta ezt a tényt, hogy a Bérard- módszer célzottan nemcsak a különböző hallászavaroknál, hanem tanulási nehézségeknél , a személyiség stabilizálásnál, fülcsengésnél, valamint neurológiailag problémás gyermekeknél illetve felnőtteknél (pl. autista és észlelési zavarban küzdő gyermekek, felnőttek) is alkalmazható.
Helyszíne:
Pécsi Tudományegyetem
Időpontjai:
A tréninget napi kétszer fél órában kell végezni 10 napon keresztül.
Hallgatóink eddigi tapasztalatai:
Épp egy olyan időszakban vágtam bele a terápiába, amikor elég sokat kellett tanulnom, és úgy éreztem, a hallgatások jó szolgálatot tettek ilyen szempontból, mert miután végigcsináltam egyet, utána mindig egy kicsit éberebb voltam, és hosszabb ideig tudtam a tanulni valóra összpontosítani a figyelmemet. Emellett a szociális készségeim terén vettem még észre enyhébb pozitív változásokat a terápiának köszönhetően, amelyek úgy érzem, hosszú távúak voltak. Nem volt könnyű beiktatnom minden napomba kétszer fél órat, amit erre szánok, és amikor nem csinálok semmi produktívat, csak zenét hallgatok, illetve emellett még arra is odafigyelni, hogy a két hallgatás között eltelt idő minimum 3 óra kell, hogy legyen. Emellett viszont élveztem a 10 napot, és kifejezetten szerettem a zenéket hallgatni, valamiért mindig lekötötték a figyelmemet, illetve utána kicsit nyugodtabbnak éreztem magam. Öszességében úgy érzem, megérte, és nagyon örülök, hogy volt lehetőségem kipróbálni a hallási figyelem tréninget.
(Szociológia szakos, ADHD-figyelemzavarral küzdő hallgató)
A tréningen hallgatott zenék között nagyon sok ismerős szám volt. A tréning pozitív hatásai rám, amiket eddig észleltem az, hogy rendszeretőbb lettem és jobban tudok koncentrálni dolgokra. A figyelmemet tovább fent tudom tartani. A hallás figyelem tréning elején voltak kisebb alvás zavarok ezek 3-4 nap múlva elmúltak. Ehhez társult egy kis fáradtság és figyelem zavar ebben a pár napban. Nem voltak nagy elvárásaim, először nem is nagyon hittem bene, de gondoltam nem veszíthetek vele semmit és pozitívan csalódtam.
(Programozó-informatikus szakos, diszgráfiás-diszlexiás hallgató)
Elején nagyon izgatott voltam és vártam, hogy kezdjük. Az első alkalom nagyon furcsa volt, még sosem volt ilyen furcsa élményem zenehallgatás közben. De nagyon hamar hozzá lehetet szokni. Pár nap után már egy kicsit olyan volt mintha normálisan szólna a zene. Egyáltalán nem volt zavaró. Sajnos kevés volt az olyan szám, amit ismeretem és szívesen hallgattam. Pozitív hatást már a harmadik napon éreztem. Sokkal jobban tudtam koncentrálni hangosabb környezetben is. Sokkal tovább tudtam összpontosítani adott dolgokra.
(Biológia szakos, diszlexiás hallgató)